I begyndesen af 1900 tallet var der en ganske betydelig eksport af landbrugsvarer fra Danmark til England, og der blev bygget en mere direkte jernbaneforbindelse fra Randers til Esbjerg. Banen gik skråt ned gennem Jylland, og den blev derfor i folkemunde kaldt "Den skæve Bane", men officielt hed banen "Diagonalbanen".
Banen stod færdig den 1. oktober 1920, og fik stor lokal betydning, eftersom der opstod mange tilflytningsstrømme. Da det også blev lettere at transportere tømmer fra de midtjyske plantager, opstod der en række savværker nær banen.
Dog blev banen aldrig nogen stor succes, da der var stigende konkurrence fra biltrafikken. Dette betød, at persontrafikken på banen ophørte i 1971. I 1993 blev de sidste skinner fjernet mellem Højlund og Brande. I stedet blev banen omdannet til en natursti mellem Funder og Brande.
I Brande og Silkeborg, er der strækninger, hvor jernbanelegmet stadig er i brug, hvorfor der må benyttes offentlige veje på korte strækninger.